מיקור חוץ (Outsourcing) פיתוח אתרים בחו"ל
מהי עלות בניית אתר? מה נכלל בבניית אתר? איזו הכשרה מקבלים בוני אתרים? ומדוע בניית אתרים כל כך יקרה?... שאלות אלו ורבות נוספות עולות כאשר ניגשים לפרויקט בניית אתר אינטרנט. גם כאשר מתקבלות התשובות או לפחות רוב התשובות, עולה לא אחת שאלה נוספת החוצה את הגבול הגיאוגרפי של ארצנו הקטנטונת. שאלה זו אינה תמיד תוצאה של תסכול מהיצע בוני האתרים בישראל, מיכולותיהם ומטווח המחירים שלהם ויכולה לנבוע גם מתוך סקרנות גרידא. "ה"שאלה הנשאלת היא אם להוציא את פרויקט בניית האתר למיקור חוץ (Outsourcing - אאוטסורסינג בלעז). כאשר כל כך הרבה תעשיות מסוגים שונים מוזילות עלויות באמצעות מיקור חוץ, מדוע לא לעשות כן גם עבור פיתוח ובניית אתרים? למיקור חוץ פיתוח ובניית אתר יתרונות וחסרונות אשר אציג במאמר זה.
 
המושגים גלובליזציה ו"הכפר הגלובלי" הפכו להיות מטבעות לשון השגורים בפינו, כאשר רשת האינטרנט מטמיעה אותם יותר ויותר בשגרת העבודה ואף בחיי היום יום שלנו. הגלובליזציה מחולקת באופן מסורתי לשתי תקופות: התקופה הראשונה של הגלובליזציה הייתה בשנות המלחמה הקרה ותקופת הגלובליזציה השנייה היא תקופת חיינו הנוכחית של העידן הפוסט תעשייתי - בה מושפעת ולעיתים אף מנוהלת הכלכלה באמצעות שיח וחליפין אינטרנטי, בכל רחבי הגלובוס. יחסי B2C ו- B2B כבר חצו מזמן גבולות גיאוגרפיים ובעולם המערבי, אינם נחלת הסדר התעשייתי של מדינת הלאום. ניתן בהחלט לומר כי שיקולי עלות מול תועלת, קרי שיקולי פירות השקעה, הינם פונקציה של שילוב בין היכולות המוכחות (האמינות) של רצפת הייצור, הכוח הפיננסי וכן המדיום התקשורתי הפועל ביניהם וזאת, מעבר לכל גבול גיאוגרפי מוחשי או דמיוני.
 
די בהבנה כיצד הפכה סין למעצמה כלכלית על מנת לבסס את הטענה שמיקור חוץ הינו אקט רווחי הן לכוחות הפיננסיים והן לרצפת הייצור. תעשיות טקסטיל, מתכת קלה וכבדה, אלקטרוניקה, מוצרי צריכה, מוצרי פנאי ועוד - עברו ועוברים חדשות לבקרים לייצור במדינות כגון הודו, סין, בנגלדש, פקיסטן, נפאל, ויאטנם וגם במדינות אפריקאיות. השיקולים של תעשיות אלו הינם כלכליים בלבד ומטרתם לצמצם ככל האפשר את עלויות הייצור, על מנת להרוויח יותר מלקוחות הקצה. תחום בניית אתרים, כחלק בלתי נפרד ואף עיקרי במערך התפעולי של כל פיתוח עסקי, מופיע לענייננו כאן תחת שני כובעים: האחד הוא כובע המדיום התקשורתי המחבר בין חברות ועסקים לבניית אתרים ברחבי העולם והשני, כובע רצפת הייצור - כזו המחולקת לתחומי התמחות ייחודיים לבניית אתרים, סגנונות בניית אתרים, שפות תכנות לבניית אתרים וכדומה.
 
נחזור לשאלה המקורית שלנו מדוע אם כן לא להוציא גם את תחום בניית האתרים למיקור חוץ? תחת מענה על שאלה זו, אציג להלן טיעונים שונים בעד ונגד מיקור חוץ לפיתוח ובניית אתרים ואניח לקהל הקוראים להחליט עבור עצמו האם מיקור חוץ לפיתוח ובניית אתרים הינו אפיק מומלץ לפעולה. הערה: אין לראות באמור להלן כהמלצה או כביקורת.

פיתוח ובניית אתרים במיקור חוץ - בעד

הוזלת עלויות פיתוח: מיקור חוץ לבניית אתר עשוי להוזיל את עלויות הפיתוח ב- 50% - 75%. ללא ספק הוזלה משמעותית מאד בעלויות הפיתוח! בוני אתרים במזרח אסיה למשל אשר מקבלים, נניח, 1000$ לפיתוח מערכת אינטרנטית, מתרגמים את הסכום למטבע מקומי, לא משלמים עליו מס בדרך כלל ושוויו בשוק המקומי גבוה הרבה יותר מאשר שוויו בעולם המערבי. גם אם מתח הרווחים שלהם נמוך יותר, הם מעדיפים לעבוד על נפח עסקאות מכל העולם.
 
חדשנות עיצובית וטכנולוגית: שחיינים בביצה בדרך כלל שוחים אותו דבר... על מנת לקבל מערכת אינטרנטית חדשנית המבוססת על טכנולוגיות מתקדמות ועדכניות, צריך לצאת מהביצה. מיקור חוץ לבניית אתרים עשוי להניב חדשנות הן בנראות והן בתפעול האתר, היות ובראיה רחבה - קיים סיכוי גבוה יותר לקבל זאת ממי שעומדים בקשר עם לקוחות מכל העולם, מטפלים במגוון דרישות רחב ומספקים פתרונות אינטרנטיים יצירתיים יותר. דבר נוסף בעניין זה: רוב הסיכויים שאכן נקבל פתרונות יצירתיים וחדשניים מכייון שקיים סיכוי שהניסיון המקצועי המצטבר של עסקי פיתוח מערכות אינטרנטיות במזרח אסיה הינו גבוה ולו רק בזכות הסיכוי שאכן מספר הפרויקטים האינטרנטיים שהם פיתחו עבור לקוחות ברחבי הגלובוס - גבוה.
 
מחויבות גבוהה ורצון להוכיח: מקובל לחשוב כי פניה למיקור חוץ תציב את חברת בניית האתרים במצב בו היא תשאף למערכת יחסים ארוכת טווח הכוללת עדכונים, שדרוגים ופרויקטים נוספים ולכן, תעמיד את עצמה ברמת מחוייבות גבוהה כלפיכם ותעשה כל אשר לאל ידה במישור העמידה בזמנים ובתוצאות הסופיות, על מנת להוכיח לכם כי בחרתם נכון. לא אחת יעשו מפתחי אתרים ממזרח אסיה גם מעבר לדרישות שלכם על מנת לרצות אתכם ולהתחבב עליכם.
 
מגוון דרכים לביצוע התשלום: בין אם באמצעות תשלום ב- PayPal או העברה בנקאית, מיקור חוץ לפיתוח אינטרנטי מתאפשר בזכות יכולת לבצע תשלום או תשלומים באמצעים אשר נמצאים בשליטת מזמיני הפרויקט. יש לציין כי תשלום באמצעות PayPal גם מאפשר למזמיני העבודה לפתוח מחלוקת במידה ועולה בעיה של אי עמידה בהתחייבות.
 
שינוי גישה והרפתקנות: לראות עולם, לחוות עולם - כולנו רוצים לחשוב בגדול ולפעול בגדול, אז מדוע להישאר בביצה המקומית...? מעמידים לרשותנו מנהל פרויקטים, צוות פיתוח, צוות בקרת איכות, צוות תמיכה - איפה נקבל דבר כזה בארץ...? נכון, יש בזה משהו, מכיוון שעסקי פיתוח מערכות אינטרנטיות משתדלים לפעול בתוך עולם מושגים שאנו מעריכים: גודל, כבוד, היררכיה, תוצאות.

פיתוח ובניית אתרים במיקור חוץ - נגד

מה שזול עולה אחר כך ביוקר: גם לאחר חתימות הדדיות על התחייבויות עסקיות לביצוע עבודה ותשלום בגינה, כיצד ניתן לסמוך על כך שאותה חברת פיתוח אתרים במזרח אסיה לא תקבל את הכסף, אפילו את התשלום הראשון ופשוט, תיעלם? הרי לא נפגשנו איתם פנים אל פנים וגם שיחת סקייפ לא יכולה לספק את האמינות הנדרשת מפגישה אישית אחת או יותר. לפחות בארץ אפשר במקרה כזה להגיש תלונה, תביעה, הוצאה לפועל - מה שמסתמן כבלתי אפשרי כשהיחסים העסקיים במרחק 5000 קילומטרים ו-30 שנות תרבות. פרמטרים רבים של אמינות יכולים להשתבש לאורך הדרך הן מבחינת הנראות והתפעול של האתר והן מבחינת העמידה בזמנים וההתחייבויות לתוצאות. כל שיבוש כזה עלול לעלות למזמיני הפרויקט הון, על מנת לתקן או לבנות מחדש.
 
ליקויים בתקשורת: כולנו מיומנים באנגלית עסקית? אנגלית טכנית? - התקשורת היא באנגלית בכל מקרה. אי הבנות משני הצדדים עלולות להיות בעוכרי הפרויקט כאשר התוצאות אינן עונות על הדרישות. גם אם האנגלית שלכם ברמה גבוהה, לא תמיד האנגלית של מפתחי מערכות אינטרנטיות במזרח אסיה גבוהה כשלכם ולעיתים רבות הנטייה שלהם היא לא לגלות שלא הבינו אתכם ולו רק כדי לרצות אתכם ולא להדאיג אתכם. בסופו של דבר כאשר תראו שוב ושוב שהדברים אינם לרוחכם ותביעו את מורתכם על כך, תקבלו התנצלויות חוזרות אך לא תמיד את הפתרון שרציתם. היבט נוסף של תקשורת לקויה נעוץ בעובדה כי קיים הפרש שעות בין ישראל למדינות מזרח אסיה ולא תמיד תקבלו תשובה מיידית לפניות שלכם או לבאגים שגיליתם.
 
עוינות וחוסר אמון: המחיר שקיבלתם - פצצה! האמון שגרמו לכם לרכוש - בשמים! הפתרונות שהציעו לכם - מדהימים! מה לעשות שבעולם לא כולם ממש אוהבים אותנו הישראלים. ייתכן שאתם נופלים למלכודת שבה אולי לא תאבדו את הכסף, אבל "תרוויחו" סוס טרויאני במערכת האינטרנטית שלכם - פצצת זמן שתתפוצץ לכם על המסך "כשהפלטה של 1000 טון" תרד והכל ישפריץ מהצדדים. למרות שלעולם לא יודו בכך, מפתחים מוסלמים בהודו, בפקיסטן ובשאר מדינות מרכז ומזרח אסיה ישמחו לקבל את הכסף שלכם ולהשאיר אתכם עם טעם טוב בפה, עד לרגע האמת בו נפח התכנים, מספר המשתמשים והפעילות באתר שלכם יהיו גבוהים ויגרמו לקריסת בסיס הנתונים. גם אם אתם לא נגד עבודה עם מוסלמים, קחו בחשבון שרובם לא ממש בעדנו (בלשון המעטה). קל וחומר נכונים הדברים לאתר בעל תכנים הרגישים לבטחון ישראל וכלכלתה.
 
סטנדרטים נמוכים: אם אינכם מצויים בתחום פיתוח ובניית אתרים, לא תוכלו לעולם לדעת עד כמה הקוד שקיבלתם הוא נקי או "מלוכלך". קיימת תקינה לכתיבת קוד וכל חריגה ממנה יוצרת בעיית אבטחה, בעיית נראות, או בעיית תפעול. לאחר שהמערכת עברה QA של חברת הפיתוח ואולי אפילו שלכם ושילמתם את הסכום האחרון, המערכת בידיים שלכם ותחת אחריותכם. חברת הפיתוח עלולה להתנער מכל בעיה העלולה להתגלות מרגע זה ואילך, לדרוש מכם תשלום נוסף לצורך תיקון וזאת, שוב, מבלי שתהיה לכם כמעט יכולת לכפות את תנאי החוזה (במידה וסעיף זה קיים בו). דבר נוסף: זכרו כי אם האתר שלכם מיועד לקהל גולשים בישראל, עלולים מפתחי האתר ששכרתם כמיקור חוץ להיתקל בבעיות RTL ולפתור אותן באמצעים עקמומיים.
 
זליגת הכנסה: נניח שהכל טוב ואתם מרוצים עד הגג. הכסף ששילמתם מייצר אובדן בשני מישורים: האחד הוא אובדן היכולת שלהם להזדכות מול מע"מ כיוון שלא שלימתם מע"מ ולא שילמתם לחברה בישראל. השני הוא אובדן הכנסות למדינת ישראל היות והוצאתם כסף מישראל למדינה זרה. במקום לחזק עסקים קטנים בישראל, בחרתם לחזק עסקים קטנים מחוץ לישראל. השיקול הכלכלי של צמצום עלויות עבורכם מתנקם בעסקים הקטנים בישראל ורק רגע! אולי גם אתם עסק קטן בעצמכם? זה לא סוג של גול עצמי...?