יתרונות ניהול בלוג באתר אינטרנט עסקי
נניח שאתם בעלי עסק ונניח שאתם משקיעים בקידום אתר האינטרנט שלכם בגוגל, מה שנקרא SEO ונניח שלא זכיתם עד כה בתוספת של אף לא לקוח אחד כתוצאה מקידום האתר, אך האתר שלכם מוצג במקומות ריאליים של דפי תוצאות החיפוש בגוגל - האם תפסיקו את קידום האתר? יתכן שהתשובה תהיה "כן", אך ברוב המקרים התשובה תהיה "לא!" וכעת, אותה שאלה, אך לגבי ניהול בלוג באתר האינטרנט שלכם. שימו לב: בעלי עסקים אשר השכילו לפתוח בלוג באתר העסק ולנהל אותו, לא יפסיקו לעשות כן גם אם לא יראו תוצאות עסקיות לבלוג, לא בטווח הקרוב ולא בטווח הרחוק. נשאלת השאלה אם כן, מהו אותו קסם של ניהול בלוג באתר עסקי, אשר מרתק את בעלי האתר ומניע אותם להמשיך להזין בו תכנים ולעדכן אותם ללא הפוגה? במאמר זה, אציג את היתרונות לניהול בלוג באתר אינטרנט עסקי וכן, מהי התועלת אשר מספק בלוג עסקי מעבר להיותו מחברת רישום מקוונת.
 
בוודאי שמתם לב לקשר הכמעט בלתי נמנע שבין כתיבת בלוג לבין קידום אתרים. אגב, מקור המילה "בלוג" הוא בצירוף המילים Web+Log (יומן + רשת). אכן, מקדמי אתרים רבים ימליצו לבעלי האתר אותו הם מקדמים, להשקיע מזמנם ומכישורי הכתיבה שלהם לפתיחת בלוג ועדכונו בתכנים הרלוונטיים לתחום עיסוקם. ניכר כי בלוג עשוי לשמש ככלי לקידום מילות מפתח החשובות לקידום אתר בית העסק וכמו כן, גוגל נוטה לסרוק דפי בלוגים בתדירות גבוהה יותר באופן יחסי, בעיקר לנוכח העובדה שנטייתם היא להתעדכן תדיר. היות ומטרת מאמר זה אינה במהות הבלוג לאור תחום קידום אתרים, נמתקד בנושא כתיבת בלוג וניהולו ככלי שיווקי, היות ואנו רואים בבלוג ככלי לחשיפת מידע ושיתופו ברשת, כאשר אחד מתוצרי הלוואי של הבלוג הינו בקידום המטרות העסקיות של האתר והעסק.
 

כתיבת בלוג באתר מסחר או באתר תדמית

פיתוח מותג או "אישיות" - כתיבת בלוג נעשית באופן אישי יותר, לרוב כמונולוג מלב אל לב. הדבר יוצר כר נוח לאינטראקציות בין בעלי האתר לגולשים המזדמנים או המנויים על הבלוג. האינטראקציות הללו יכולות לכלול תגובות, חוות דעת, המלצות ודיון סביב הנושא שהועלה בבלוג ויחד עם זאת, מתהווה במשך הזמן תודעה מסוימת באשר למותג האתר באופן כללי ולאישיות הכותב או הכותבים בו אשר מייצגים את אותו מותג. תוך כדי התהליך, עשוי הבלוג לסייע ביצירת רובד של קשר אישי בין הקוראים לבין הכותבים בבלוג כאשר אחד ממאפייני התהליך ניחן בסקרנות הקוראים באשר למותג או לשירות העומדים מאחורי הבלוג וכותביו. סקרנות זו יכולה בהחלט להוביל את קוראי הבלוג לרכוש אמון במותג או בשירות האתר ולהתחבר אליו יותר מאשר למותג או שירות דומה באתרים אחרים.
 
רישות עסקי (נטוורקינג) - כתיבת בלוג מאפשרת לבעלי האתר לפתח קשרים עם לקוחות קיימים ו/או עם לקוחות פוטנציאליים. כל אינטראקציה, אפילו סתמית, עשויה ליצור מנגנון של שאלות ותשובות עם לקוחות האתר ולקוחות פוטנציאליים כאשר מה שיוצר את המזנק (טריגר) ליצירת האינטראקציה הפשוטה הזו, הוא לא יותר מאשר פוסט בבלוג. מחקרים מראים כי רוב הקשרים העסקיים מבוססים על רישות חברתי חלש - לא חלש בעוצמו, אלא חלש בעוצמת הקשרים המצויים ברישות העסקי: תגובות גולשים לפוסט בבלוג עשויות ליצור קשרים בין אותם גולשים ולחבר בינם לבין גולשים אחרים שאינם מוכרים להם באופן אישי. אל תשכחו וגם אותם גולשים לא ישכחו שמקור הקשרים שיצרו הוא הודות לבלוג שלכם! היבט נוסף לרישות העסקי הוא באפשרות ליצירת מאגר כתובות אימייל (כחלק מתנאי השימוש ועל פי דרישת המגיבים לפוסט להצטרף לרשימה זו) על מנת לדוור אותם אודות מוצרי האתר או השירותים הניתנים בו.
 
ביסוס מעמד מומחה בתחום - עסק קטן או עסק גדול, אין הבדל באשר לביסוס מעמד בעל העסק או בעל האתר כמומחה בתחומו. הדרך לעשות זאת היא באמצעות פוסטים מקצועיים בבלוג האתר. פוסטים אשר מנתחים מוצרים, מסבירים תהליכים, משווים בין מותגים, מבקרים תוצאות ומציגים תחזיות. ביסוס מעמדכם כמומחים בתחומכם באמצעות בלוג, יציב אתכם בעמדה של "בעלי הדעה" גם אם אינכם (עדיין) "בעלי המאה". זכרו שתגובות גולשים לפוסטים שלכם בבלוג עשויים גם ללמד אתכם משהו שלא ידעתם ולחזק בכך את המומחיות שלכם. יחד עם זאת, גם ויכוחים מקצועיים כתגובות בבלוג עשויים להביא אתכם למחקר מעמיק יותר בתחום העיסוק שלכם. בלוג באתרכם יתן בידי לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים בסיס נתונים עליו יוכלו להסתמך בבואם לשפוט את המקצועיות והמומחיות שלכם ביחס למתחרים שלכם באותו שוק והתוצאה - יחסי המרה גבוהים יותר לטובתכם.
 
השחזת "חרב השפה" - מאחורי האתר שלכם עומד אדם - אתם. האתר שלכם אינו אסופת סקריפטים, קודים וגראפיקה אלא מיצג או חזות לאדם שהנכם - אדם איכותי בעל בטחון עצמי המביע את דעתו המקצועית ללא מורא. המסר הראשון שאתם מעבירים באמצעות האתר שלכם הוא התוכן שלו. גובה השפה ואיכות התוכן הטקסטואלי בהם אנו משתמשים בבלוג האתר, הינם הכלי הראשון והחזק ביותר באמצעותו אנו יוצרים קשר חד צדדי או קשרי גומלין עם הגולשים באתר, עם הלקוחות שלנו ועם לקוחות פוטנציאליים. שפה גבוהה, כתיבה עניינית ומסודרת, תוכן עשיר בדימויים ודוגמאות - אינם רק ביטוי ליכולות הכתיבה שלכם, אלא גם מענה על הצורך האנושי ללמוד ולהשכיל. קוראי הבלוג שלכם הינם מעין תלמידים שלכם השואפים לידע ולהבנה וביכולתכם לספק זאת באמצעות בלוג באתר האינטרנט שלכם. הדדיות זו עשויה ליצור מצב בו נתתם לאדם ידע ובתמורה קיבלתם אותו כלקוח שלכם. מטרת הבלוג היא, בין היתר, ללמד ולא להטיף. סגירת מעגל הלימוד בחתימת עסקה תכלול גם את כישורי השפה שלכם. ככל שתשפרו את כישורי השפה והביטוי שלכם, כך ייקל עליכם תהליך סגירת העסקה עם הלקוח.
 
התמודדות עם ביקורת - כל בעל עסק וכל נותן שירות חשוף לביקורות, הן חיוביות והן שליליות. עם ביקורות חיוביות אין לנו בעיה בדרך כלל, אך מטבע הדברים ביקורת שלילית על העסק שלנו עלולה לפגוע בנו אישית ומקצועית. יחד עם זאת, אל לנו להתייחס לביקורת שלילית כאבן נגף, אלא בתור אפשרות למנף את הביקורת השלילית לטובתנו. בלוג באתר הינו כלי מצויין עבורנו להתייחס לביקורות שקיבלנו, באופן ענייני ומקצועי ולכתוב בצורה פתוחה ושקופה את הנסיבות שהובילו לביקורת השלילית ואת דעתנו אודותיה. שימו לב: ההתייחסות שלכם לביקורת שלילית באמצעות פוסט בבלוג וההתייחסות שלכם לתגובות הגולשים, משמשת מדד איכות עבור הלקוחות שלכם בפועל ועבור הלקוחות הפוטנציאליים שלכם אודות האופן בו אתם מתמודדים עם ביקורת בכלל ועם ביקורת שלילית בפרט, גם אם מדובר בפרסום שלילי שנעשה על ידי המתחרים שלכם - פרסום הפורט על העצבים העסקיים שלכם...
 
הנאה ומימוש עצמי - בנוסף לכל הסיבות והיתרונות של כתיבת בלוג באתר מסחר או באתר תדמית, קיים יתרון נוסף, אישי יותר והוא ההנאה והמימוש העצמי של הכותבים בבלוג. אנו אוהבים לבטא את עצמנו, אוהבים להיות במרכז העניינים ותשומת הלב של הסביבה ואין דרך טובה לעשות זאת מאשר להעלות את הסיפורים האישיים שלנו, המסקנות הפרטיות שלנו והדעות שלנו בבלוג האתר. ניהול בלוג מלווה בתחושות סיפוק ומימוש עצמי, כמו מכל תחביב אחר ואין סיבה שלא ליהנות מזה!