אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים, היא לנסות לעשות הכל בעצמם. על מנת להתמודד עם הצורך לעשות הכל לבד, שוכרים בעלי עסקים עובדים ומכשירים אותם, מתוך הבנה כי ההון העצמי והמצטבר מצומצם, הניהול הבכיר נמצא תחת לחץ מתמיד ויש חוסר קבוע בכישרונות טובים... אולם, לא אחת העלות לכך גוברת על התועלת. אלטרנטיבה נוספת עבור בעלי עסקים היא באמצעות מיקור חוץ, או ביצירת שותפות עסקית אסטרטגית במטרה למנף את פיתוח העסק והרווחיות שלו. בעל עסק אשר לצידו בעל ברית כשותף עסקי אסטרטגי עשוי להביא את בית העסק שלו לרמות רווחיות גבוהות ואף להקל על הצמיחה העסקית העתידית של העסק.
מהי אם כן שותפות עסקית אסטרטגית ומה ההבדל בינה לבין שותפות עסקית שאינה אסטרטגית? נתחיל מכך שתהליכים אסטרטגיים אינם יותר נחלת מדינות ופוליטיקה, אלא חלק בלתי נפרד מארגז הכלים הייעודי של כל בית עסק בבואו לפתח את העסק ולהגדיל את הרווחיות שלו, תוך התעדכנות והתאמה עצמית לתנאי השוק המישתנה תדיר. שותפות שאינה אסטרטגית תתאפיין בדרך כלל בברית שתיווצר בין שני גופים אשר לקחו החלטה משותפת לשלב משאבים וכוחות, על מנת ליצור מציאות עסקית בה כל צד תורם את מיטב יכולתו וכישוריו למען ההצלחה המשותפת של המיזם - פרי הברית.
שותפות אסטרטגית לעומת זאת, תיווצר בדרך כלל בין שני גופים שאינם שקולים זה כנגד זה, אך לכל אחד מהם קיים אינטרס בלפחות רובד אחד של הפעילות העסקית בה שלוט הצד השני. ברית עסקית אסטרטגית תאופיין לעיתים רבות בחוזה או הסכם בין שני הצדדים, בו מסכים כל צד לשתף בתנאים מסוימים את הצד השני באחוז כלשהו מהפעילות העסקית שלו, תוך הבנה כי פעולה מתמשכת זו עתידה להגדיל את הרווחיות של שני הצדדים. לדוגמא: חברה העוסקת בתחום בניית אתרים, עשויה ליצור שותפות אסטרטגית עם חברה אחרת לקידום אתרים, כאשר ההסכם בין שתי החברות יכלול תגמול הדדי עבור חברת בניית האתרים אשר תרכוש לקוחות גם לצורך קידום האתרים וכן, תגמול עבור חברת קידום האתרים אשר תרכוש לקוחות לצורך בניית אתרים. בכירי ההנהלה של שתי החברות הללו מכירים בשני מישורים: האחד - היעדר היכולת שלהם לרכוש לקוחות בתחום שאינו בגדר ההתמחות שלהם והשני - ברית אסטרטגית עם חברה שאינה מתחרה בהם אלא מציעה מוצר משלים. לכל חברה ברור כי תהיה לה עלות כתוצאה מהברית העסקית (עמלות לצד השני), אך בסיכום שורת הסיכום, הרווח המצטבר יגבר באופן משמעותי על העלות הכרוכה בעמידה בתנאי השותפות האסטרטגית.
שותפות עסקית לא נועדה רק לצורך הגדלת מעגל הלקוחות וטווח הפעילות העסקית, אלא גם למטרות פיתוח עסקי במישור ההתמקצעות. שותפים עסקיים איכותיים עשויים לסייע רבות לבעל העסק בפיתוח רעיונות חדשים, מענה על בעיות ומצבים שלא עלו בעבר, שיפור תהליכים עסקיים ואף ייעול או חסכון בהוצאות העסק. כאשר כל שותף בעסק מחוייב באופן ענייני לשורת הרווח ולטווח הרחוק, עשוייה להיווצר אצל השותפים העסקיים תחושת מחוייבות, אפילו סמויה, להצלחתו של הגוף השני בשותפות, היות והצלחת האחד תביא גם להצלחתו של השני. סקר שנערך בארה"ב בקרב מנהלים בכירים, (PwC CEO survey) מצביע כי 72% מהם רואים בשותפות עסקית כקריטית עבור העסק שלהם. בסקטור המדיה - על הנתון לכדי 82%!
חשוב להבין!
שותפות עסקית היא דואלית מהבחינה שהיא יכולה להרים את העסק או להפיל אותו. שותפות עסקית מוצלחת מושתתת על בסיס הדדי של: אמון, מחוייבות, שיתוף פעולה ותקשורת. ברגע שמתערער אחד מהיסודות הללו, יכולה השותפות להתפרק ואף להביא לסכסוך משפטי בין השותפים. במצב כזה, מלבד אובדן הרווחיות ההדדית, מתווסף מימד של בזבוז זמן ומשאבים אשר יכלו להיות מושקעים בפיתוח העסקי ההדדי של השותפים בעסק. יחד עם זאת, חשוב גם לזכור כי עדיף לא להיכנס או לא להמשיך בשותפות עסקית שאינה מבוססת על אבני היסוד הללו ולהשקיע את משאבי השותפות בגוף עסקי אחר אשר מכיר ומוקיר את חשיבות אותן אבני יסוד.